سیـاه‌دانـه یـا شونیز گیـاهی یک ساله، روغن سیاه دانه در منزل گل دار و بومـی جنوب غربی آسیـا است. روغن سیاه دانه در منزل تحقیقات نشان داده کـه روغن سیـاه دانـه دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و التهاب را کاهش مـی دهد، علاوه بر این مـی تواند بـه درمان بیماری های رایج مانند فشار خون بالا و آسم کمک کند.

در ادامـه این مقاله با خواص روغن سیـاه دانـه به منظور پوست صورت و موهای سر، سلامتی کل بدن، لاغری و درمان سینوزیت درون طب سنتی آشنا خواهید شد. روغن سیاه دانه در منزل درون ادامـه با کوکا همراه باشید :

خواص روغن سیـاه دانـه

خواص روغن سیـاه دانـه به منظور پوست صورت

1. خواص روغن سیـاه دانـه به منظور جوش و لک صورت

استفاده از لوسیون پوست کـه با روغن سیـاه دانـه درست شده مـیزان آکنـه و جوش های صورت را بعد از دو ماه کاهش مـی دهد. روغن سیـاه دانـه خواص ضد التهابی و ضد باکتریـایی دارد کـه مـی تواند بـه درمان آکنـه و جوش صورت کمک کند.

همچنین ماساژ صورت با روغن سیـاه دانـه بـه درمان لک های صورت کمک فراوانی مـی کند.

2. درمان اگزما و پسوریـازیس

استفاده موضعی و خوراکی روغن سیـاه دانـه بـه دلیل خواص ضد التهابی قوی مـیزان بروز پلاک پسوریـازیس را کاهش داده و برای درمان اگزما مفید مـی باشد.

3. نرم کننده طبیعی پوست

روغن سیـاه دانـه رطوبت و هیدراتاسیون پوست را بهبود بخشیده و باعث نرم شدن پوست مـی شود.

4. درمان زخم

استفاده از روغن سیـاه دانـه باعث کاهش التهاب و بهبود زخم بـه خصوص زخم های ناشی از جراحی مـی شود.

5. کاهش چین و چروک پوست صورت

روغن سیـاه دانـه غنی از آنتی اکسیدان هست که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از پیری پوست جلوگیری کرده و باعث کاهش چین و چروک پوست مـی شود.

خواص روغن سیـاه دانـه به منظور مو

6. رطوبت رسانی بـه مو

روغن سیـاه دانـه با رطوبت رسانی بـه مو آن ها را نرم و لطیف نگه مـی دارد.

7. درمان ریزش مو

روغن سیـاه دانـه باعث قوی تر شدن ریشـه مو شده و از ریزش آن جلوگیری مـی کند. چنانچه روغن سیـاه دانـه را هر شب بر روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید بعد از مدتی مـی بینید کـه ریزش مو کمتر شده و موها ضخیم تر شده اند، حتی مشاهده شده کـه استفاده ی مداوم از روغن سیـاه دانـه طاسی را هم درمان کرده است.

8. درمان سفیدی مو

ترکیب روغن سیـاه دانـه و روغن زیتون سال ها به منظور رفع سفیدی مو استفاده مـی شود. به منظور این کار مـی توانید هر روز مقدار برابر روغن زیتون و روغن سیـاه دانـه را با هم ترکیب کرده و موهای سر را با آن ماساژ دهید و پس از 1 ساعت با آب گرم بشویید که تا سفیدی موها کم کم برطرف شود.

9. تقویت مژه و ابرو

روغن سیـاه دانـه فولیکول های موی ابرو را تحریک مـی کند، درون نتیجه باعث افزایش رشد ابرو مـی شود. به منظور داشتن ابرو و مژه های ضخیم تر و پرپشت تر قبل از خواب انگشت اشاره خود را بـه یک قطره روغن سیـاه دانـه آغشته کرده و بر روی محل مورد نظر ماساژ دهید.

10. تقویت ریش

مصری های باستان و مردم خاور مـیانـه سال ها از روغن سیـاه دانـه بـه عنوان درمانی به منظور جلوگیری از ریزش و سفید شدن ریش ها استفاده مـی د، علاوه بر این روغن سیـاه دانـه مـی تواند بـه نرم شدن ریش ها کمک کند.

خواص دارویی و درمانی روغن سیـاه دانـه

11. کاهش وزن و لاغری

روغن سیـاه دانـه حاوی فیبر غذایی، کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم است، فیبر موجود درون آن به منظور کاهش وزن و لاغری بسیـار مفید مـی باشد.

نحوه مصرف روغن سیـاه دانـه خوراکی به منظور لاغری

برای مصرف خوراکی روغن سیـاه دانـه مـی توانید روزانـه 1 که تا 2 قاشق چای خوری از آن را مـیل کنید.

  • 1 قاشق چای خوری روغن سیـاه دانـه را با 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و هر روز صبح قبل از صبحانـه مـیل کنید.
  • 1 قاشق چای خوری روغن سیـاه دانـه، 1 قاشق چای خوری عسل و دارچین را درون یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و این نوشیدنی را هر روز صبح قبل از صبحانـه مـیل کنید.
  • 1 که تا 2 قاشق چای خوری روغن سیـاه دانـه را بر روی سالاد خود بریزید و مـیل کنید.
  • 1 قاشق چای خوری روغن سیـاه دانـه را درون یک لیوان آب پرتقال تازه مخلوط کرده و این آب مـیوه مقوی را با شکم خالی هر روز صبح نوش جان کنید.
  • مـی توانید دانـه های سیـاه دانـه را پودر کرده و با عسل مـیل کنید.
  • توجه داشته باشید کـه وقتی سیـاه دانـه را آسیـاب مـی کنید حتما به سرعت با عسل ترکیب کنید، چون درون معرض هوا سمـی شده و خواص خود را از دست مـی دهد.

    12. فشار خون بالا

    مصرف روغن سیـاه دانـه باعث تقویت کشش دیوار ی رگ ها مـی شود و اگر فردی کـه مبتلا بـه فشار خون بالاست بـه مدت دو ماه از این روغن استفاده کند، کاهش قابل ملاحظه ای درون فشار خونش حاصل مـی شود.

    13. کلسترول خون و قلب

    مصرف روغن سیـاه دانـه باعث کاهش کلسترول بالای خون مـی شود. اسیدهای چرب سالم روغن سیـاه دانـه مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک مـی تواند باعث کاهش کلسترول بالای خون شود و از ابتلا بـه بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس پیشگیری کند.

    14. روماتیسم

    روغن سیـاه دانـه خواص ضد التهابی دارد و مـی تواند به منظور پیشگیری و درمان روماتیسم مفید باشد.

    15. آسم

    اثرات ضد التهابی روغن دانـه سیـاه دانـه مـی تواند باعث بهبود عملکرد ریـه ها شود و به درمان علائم آسم و برونشیت کمک کند.

    نحوه استفاده

    برای درمان آسم دو بار درون روز یک قاشق چای خوری روغن سیـاه دانـه بخورید.

    برای درمان برونشیت یک قاشق چای خوری روغن دانـه سیـاه را بـه یک فنجان چای زنجبیل اضافه کرده و آن را دو بار درون روز بنوشید و یـا روغن سیـاه دانـه را بر روی خود ماساژ دهید.

    16. معده

    خوردن سیـاه دانـه یـا استفاده از روغن آن باعث کاهش درد معده مـی شود و علاوه بر این بـه کاهش گاز، نفخ و زخم معده نیز کمک مـی کند.

    تحقیقات نشان داده کـه مصرف روغن سیـاه دانـه با بهبود حرکات روده بـه درمان یبوست، اسهال و همروئید یـا بواسیر هم کمک مـی کند.

    17. سرطان

    روغن سیـاه دانـه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد و مصرف آن به منظور پیشگیری و درمان انواع سرطان از جمله سرطان ، سرطان دهانـه رحم، لوسمـی و سرطان روده بزرگ مفید است.

    استفاده موضعی از روغن سیـاه دانـه بـه مبارزه با سرطان پوست کمک مـی کند.

    18. بهداشت دهان و دندان

    روغن سیـاه دانـه به منظور درمان دندان درد مفید مـی باشد، کافی هست مقداری روغن سیـاه دانـه را بر روی لثه بمالید و 20 ثانیـه ماساژ دهید.

    1/4 قاشق چای خوری روغن سیـاه دانـه را با با 1 قاشق چای خوری روغن کنجد مخلوط کنید و مانند خمـیر دندان از آن استفاده کنید که تا لکه های زرد دندان ها و پوسیدگی آن ها را از بین ببرد.

    19. کبد و کلیـه

    تحقیقات نشان داده کـه روغن سیـاه دانـه بـه سم زدایی کبد و کلیـه از الکل و مواد دیگر کمک کرده و باعث بازسازی سلول های آن ها مـی شود.

    گفته مـی شود کـه روغن سیـاه دانـه به منظور درمان کبد چرب و سنگ کلیـه مفید است.

    20. ناباروری مردان

    مصرف روزانـه 5 مـیلی گرم روغن سیـاه دانـه به منظور دو ماه کیفیت اسپرم و مایع منی درون مردان را بهبود بخشیده و باعث درمان ناباروری آن ها مـی شود.

    گفته مـی شود کـه مصرف روغن سیـاه دانـه مـیل را درون مردان افزایش مـی دهد و ترکیبات ضد التهاب قوی موجود درون آن با افزایش جریـان خون بـه اندام مردانـه بـه درمان ناباروری کمک مـی کند.

    21. دیـابت

    تحقیقات نشان داده کـه روغن سیـاه دانـه با تنظیم قند خون باعث کاهش گلوکز و انسولین خون شده و به درمان دیـابت نوع یک و دو کمک مـی کند.

    خواص روغن سیـاه دانـه درون طب سنتی

    22. روماتیسم

    یک فنجان روغن سیـاه دانـه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را درون محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمـی باند پیچی نموده و استراحت کنید.

    23. درمان سردردهای عصبی

    برای درمان سردردهای عصبی روغن سیـاه دانـه را بر پیشانی و روی بینی بمالید و چند قطره درون بینی بچکانید.

    سیـاه دانـه مسکن فوری دردهای عضلانی و مفصلی هست و ماساژ روغن سیـاه دانـه بـه مدت 5 الی 10 دقیقه بـه صورت آرام کـه جذب عضلات شود درون تقویت و خون رسانی مفید بوده و درد عضلات را کاهش مـی‌دهد.

    24. درمان دردهای ناحیـه کمر

    ماساژ روغن سیـاه دانـه درون دو طرف ستون مـهره‌ ها و از بالا که تا انتهای کمر بـه مدت 20 دقیقه مـی‌تواند باعث بهبود قوای بدن و موجب هوشیـاری جسمـی و سرحال شدن مـی شود.

    25. درمان سینوزیت، سردرد و مـیگرن

    افرادی کـه از مشکلات سینوسی رنج مـی‌برند، مـی‌توانند شب‌ها یک قطره از روغن سیـاه‌دانـه را درون هر کدام از های بینی خود بریزند و پیشانی و سینوس ها را با روغن سیـاهدانـه ماساژ بدهند.

    برای برطرف التهاب سینوزیت مـی توانید مقداری از دانـه های آن را درون یک پارچه توری قرار دهید وسر آن را گره زده نزدیک بینی خود قرار دهید و بوی آن را استشمام کنید که تا التهاب برطرف شود، عطری کـه از این دانـه ها پخش مـی شود مـی تواند مجاری تنفسی را باز و مـیکروب ها و باکتری ها را نابود کند.

    همچنین مـی توانید مخلوط دانـه های زیره سبز و سیـاه دانـه یـا روغن این دانـه ها را درون یک ظرف حاوی آب گرم ریخته و با استفاده از حوله بخور آب گرم دهید، بخور مـی تواند باعث ورود عطر این دانـه ها بـه درون مجاری تنفسی و رفع التهاب و مـیکروب های آن شود.

    سال های زیـادی هست که اعراب و اروپایی ها روغن سیـاه دانـه را به منظور درمان سردرد و مـیگرن درون اطراف چشم ها، بینی و پیشانی خود مـی مالند.

    عوارض و مضرات روغن سیـاه دانـه

    خوردن دانـه های سیـاه دانـه مـی تواند باعث خارش های حساسیتی و آلرژی درون افراد شود اما تاکنون به منظور روغن سیـاه دانـه عوارضی گزارش نشده است.

    مصرف روغن سیـاه دانـه درون دوران بارداری و شیردهی

    مقادیر بالای روغن سیـاه دانـه مـی تواند باعث کاهش انقباضات رحمـی شود. تحقیقات نشان داده کـه مقادیر کم روغن سیـاه دانـه مـی تواند باعث افزایش جریـان شیر درون دوران شیردهی شود اما با توجه بـه مطالعات کمـی کـه در این زمـینـه صورت گرفته بهتر هست از روغن سیـاه دانـه درون دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

    طرز تهیـه روغن سیـاه دانـه اصل

    دانـه های سیـاه دانـه را بشویید و خشک کنید، دستگاه پرس دانـه های روغنی را آماده کنید و دانـه های تمـیز شده را درون آن بریزید. یک ظرف کوچک به منظور جمع آوری روغن درون زیر آن بگذارید، روغن بـه دست آمده را درون محل گرم و خشک نگه دارید.

    مـیزان مصرف روغن سیـاه دانـه

    دوز توصیـه شده به منظور مصرف روغن سیـاه دانـه روزانـه حدود 1 که تا 2 قاشق چای خوری مـی باشد.

    خواص انواع روغن ها

    ختنـه دردناک ان+عکس

    : روغن سیاه دانه در منزل




    [25 خاصیت جادویی روغن سیـاه دانـه به منظور سلامتی، پوست و مو و لاغری روغن سیاه دانه در منزل]

    نویسنده و منبع: نسرین | تاریخ انتشار: Sun, 22 Jul 2018 04:32:00 +0000